
Om TCS
TCS v1.1 är certifierat för Sveriges obligatoriska momsrapportering för alla typer av POS-plattformar.
Under åren har Infrasecs compliance-lösningar varit det främsta valet för ledande POS-leverantörer, betalningsleverantörer och finansaktörer som vill uppfylla kraven på den svenska marknaden.
Säkert och pålitligt: Infrasecs molntjänst har varit i drift sedan 2011 och betjänar nu (2024) över 35 000+ kassaregister dagligen.
Certifikat
Med TCS-tjänsten får du erfarenheten från mer än 10 års drift inbäddad i denna SaaS-produkt.
TCS är godkänd och certifierad enligt den senaste standarden SKVFS 2020:9 och är framtidssäker jämfört med äldre lösningar baserade på standard 2010:2.
Utan behov av hårdvara är det en kostnads- och underhållseffektiv lösning, anpassad för moderna POS-lösningar.
Infrasec TCS Funktioner
Hög redundans
- Högredundant lösning med dubbla datacenter och flera instanser i aktiv/aktiv failover för att stödja din tjänst.
- Historiskt SLA >99,99% ger förtroende för tjänsten.
Certifierad och
godkänd lösning
- Certifierad lösning enligt senaste standarden SKVFS 2020:9.
- Årliga revisioner för drift och säkerhet utförs av extern certifieringsorganisation.
Säker API
Enkel att implementera: Säker och effektiv API för momsrapportering.
Säker: X.509-klientcertifikat
Snabb – Svarstid <0,2 sekunder
IDM – Webbaserat gränssnitt för effektiv hantering av slutanvändares POS-status (registrera, ändra, pausa eller ta bort) via API eller fil (Excel).
Support och
Onboarding
- Uppdaterad driftstatussida 24/7/365
- Smidig support för tekniska och regelrelaterade frågor
- Teknisk support för API-integration
- Onboarding API-uppsättning och testfall för kvittoinnehåll i enlighet med svenska momsregler
Självbetjäning
POS Admin
- IDM – Webbaserat GUI för registrering av nya POS
- Uppdatera via API, Excel eller Web UI
- Registrera, pausa, ta bort eller ändra POS
Pay as You Go
Grundläggande SaaS-abonnemang för support, testmiljö och grundvolym.
Därefter betalar du enbart för månadsanvändning baserat på antal anslutna POS per månad.

Onboarding & Process
Onboarding i tre enkla steg
Infrasecs tjänst integreras med din POS-plattform via ett mycket säkert, snabbt och lättanvänt API för att skicka XML-baserade transaktioner.
1.
API-guide
API-integrationen ingår i vår onboarding där vi guidar dig för bästa integration med ditt system.
2.
Testmiljö
Infrasec verifierar att alla dina transaktioner fungerar i en separat testmiljö. Onboardingen säkerställer att du uppfyller alla krav från Skatteverket innan produktion.
3.
Konfiguration
och produktion
Slutlig konfiguration: Utbildning i Enrollment API för att registrera dina POS-enheter i administrationssystemet.
Produktionsklar: Slutlig verifiering av API-anrop, åtkomst till produktionsmiljö, validerade certifikat och åtkomst till live-status gör ditt system redo för produktion.

Användarhantering
Identitetshanteringssystem
Kunder som använder TCS organiseras i Infrasecs identitetshanteringssystem (IDM). Infrasec definierar tillsammans med POS-kunden en lämplig organisationsstruktur där kundernas “slutkunder” registreras i en matchande hierarki – kedja, butik och POS.
Tillsammans med kunden tilldelas en namngivningsstruktur där varje kassaregister får en unik identitet. Det individuella registret är bundet att använda denna identitet när det begär tjänst från TCS.
Registrera kassaregister
Kunden utser en eller flera administratörer som har behörighet att hantera administratörer, register och behörigheter i IDM-systemet. De ansvariga administratörerna kan granska och hantera registrerad information samt ladda upp Excel-filer för registrering av kassaregister.
Kunder kan registrera kassaregister genom att tilldelade administratörer laddar upp Excel-filer eller automatiskt via Infrasecs IDM Enrollment API.